viewers

Tuesday, May 13, 2014

#KeUtaraKeKita

tengok hashtag la bro,ke utara la kita..selalunye journey kitorg tak lama pon,semalam je...tapi kali agak lama sebab almost 1 week..satu minggu yang dipenuhi keseronokkan,kegembiraan,keletihan,kemarahan,keterujaan...tapi semua itu adalah kesayangan..

ISNIN,21 APRIL 2014

okay let's start our journey bile epul dah sampai depan rumah kakak sedara tika pukul 3.19 pagi dengan berkain mcm bapak nk pick up anak balik sekolah..kain pelekat dan kopiah ala ala tarbus warna merah dia tu..lepas tu pegi ambek aiman dekat ampang..lepas tu ambek acap lepas tu jumpa parents acap,lepas tu kitorg bergerak keluar dari rawang ..sampai dekat RnR tapah bidor dalam pkl 6.25pagi.. solat subuh tido mandi breakfast semua dekat situ pukul 8.20..dan bermula lah perjalanan kami ke penang..tak sure kitorg sampai pukul berapa..yang aku pasti masuk masuk penang je aku rasa mcm dekat kayangan..kitorg lalu penang second bridge yang sangat panjang dan sepanjang jambatan tu aku rasa mcm dekat kayangan..serius tak tipu..dan aiman tak habis habis dengan perasaan hampa dia sebab jambatan penang kedua tak semeriah yang seperti beliau jangka..

sampai penang cari rumah makcik epul and i'm not sure apa nama tempat tu dan lepas dah settle semua pergi bukit bendera dulu.bende paling tragis bila kau nak rakam kenangan terindah katanye,bateri kamera epul habis..semua dah mcm hmm takpe iPhone epul ade..tika mcm biasa lah,bende yang menggayatkan ni die sanggup duduk kaku satu tempat dari menikmati pemandangan sekeliling..dah naik atas je terus bau buah penang dan sangat la nyaman angin dekat atas tu..naik naik jumpa padlock mcm dekat #KeKoreaKeKita tu,aiman paling teruk kene bahan pasal padlock.

.kalau nak cakap pasal view dari atas bukit tu mmg cantik la bro..nak turun dari bukit bendera tu pon best,aku tak tau nak panggil bende yang kitorg naik tu apa sebab nk cakap cable car,mcm tak tapi die mcm train..haa gitu..dah jejak tanah semua kebuloq..so kami teruih cari nasik kandaq line clear la apa lagi..

pi makan dekat nasi kandar line clear dekat Jalan Penang..kari kepala ikan nala dia punya besaq ! tapi kitorg tak ambek la kepala ikan yang bapak besar tu,mostly harga die tak hengat nak sampai 100,tak sanggup ceq..lepas dah makan kitorg jalan jalan dekat area situ..okay ni best sebab kitorg jalan mcm kanak kanak taska yang pergi lawatan ..jalan mcm kereta api tu sebab letak tangan bahu dalam keadaan beratur,comel kan..heee

dah jalan kami pekena pulak cendol dekat Penang Road Cendol&Ice Kacang ,lebuh keng kwee..dekat sana depa tak panggil cendol tapi chendul..nice jugak la panas panas pekena chendul..epul dengan acap sakan shoping seluar pelekat..dah penat jalan gelak gelak semua kitorg berhenti rehat solat dan mandi dekat Masjid Negeri dan acap pi jumpa kawan die..heading to somewhere and nak tahu tak epul salah jalan pi keluar dekat jambatan penang tu.so nak taknak terpaksa patah balik tapi aku okay je..view die cantik.. dan kitorg berhenti solat lagi dekat Masjid Jamek Seberang Jaya.. aku dengan tika sokmo sesat pegi mana mana masjid dekat penang sebab masjid depa besaq besaq..hhahaha !

selepas itu perjalanan dilanjutkan ke Queensbay Mall nak shopping dekat brand oulet..mana mana pergi mmg mr syidi ni nk shopping dekat situ jugak..lepas ni aku kalau boleh nk usung brand outlet tu senang mamat tu nak shopping..payah betoi lah..shopping die tak hengat dunia padahal baru first day..tak tahan epul dgn tika boleh buat ketam ketam jalan dkt tgh tgh mall tu..aku dgn aiman dekat depan..hmm okay ayuh aiman teruskan perjalanan tanpa menghiraukan beliau beliau ! hehe

kitorg makan dulu mcm biasa..well, bagiku keceriaan itu harus diisi supaya tidak menyesal di kemudian hari..lepas dah makan ingat kan dah kenyang la tapi epul ngidam nak makan abc pagi pagi buta dekat kedai nasi kandar kayu,aku apa lagi order la kan roti tisu..tak lapar pon waktu tu tapi rasa nak mengunyah..bak kata epul kudap-kudap..aku ingat roti tisu die saiz biasa je eh sekali gedabak sampai..tak terbeliak mata aku..yang epul tika aiman dah sakan gelak..apa lagi yang aku mampu hanya makan..haa ambek kau punya kudap kudap..naik kembang tekak aku telan roti tisu tu..nk minta bantuan acap,acap pon tak mampu sebab die dah telan kambing sebelum die tido ..suke beno ahnaf gelakkan aku dekat kedai tu ye..tapi aku tak kisah..asalkan mereka bahagia..tersayang katanye.. hmm kay !

SELASA,22 APRIL 2014

hari kedua kitorg dekat penang dan dah nak otw balik dah pon,so acap dengan epul decide nak keluar penang naik feri,dan bile dekat atas tu mule lah nak feeling ala ala atas titanic..k tak tipu,tah bila dekat atas tu aku rasa seronok dan ada satu perasaan yang kau sendiri tak tahu apakah itu tapi indah dirasa..fuh !

jarak penang dgn kedah takdelah jauh mana,tapi sejam jugak la tak silap..sampai je rumah cipa aku dengan tanpa segan silu pi landing dekat sofa die..penat punya pasal rindu katil dan terus mandi siap boleh kemas kereta lagi..mana taknye kene kemas kereta sebab dah mcm kapal pecah..mahu tak membebel epul ..die kan bapak..heee ! dekat sana mama cipa dah masakkan kitorg nasi lemak sedap tak sedap la sampai 3 kali acap dengan tambah..antara bende  sweet dekat rumah cipa bila epul bawak keluar tshirt #KeUtaraKeKita ..dorg ade je sebut nak buat bfr ni tapi takde lah nampak serius pulak kan..nak nangis jugak la aku mule mule ingat baju tu tak muat tapi ilek je aku pakai..mungkin kitorg berlima dah all out dulu dekat penang ,belum sampai langkawi semua dah kuyu..cipa yang teman epul drive sampai jeti dkt kuala perlis..

setelah sejam tunggu turn nak naik feri dan tengah hari mcm tu kitorg sampai dekat langkawi...excited sebelum turun dari feri lagi sebab dah nampak air laut tu hijau ..dan betul lah keindahan laut itu menenangkan..aku senyum nonstop tahu tak ! sampai sampai nampak helang besar la kan..apa lagi Dataran Lang dah dekat tu bro ! sampai je jeti terus cari kereta utk disewa..dapat la serena sebijik..cukup la sekadar nak pusing pusing langkawi..pukul 2 kitorg check in hotel dekat sini..hotel bella vista langkawi,hotel die nice dan view die pon cantik..keluar je bilik nampak laut..yang penting,angin ! cuma angin dekat laut ni lain la siket dari angin dekat kl..

hari pertama sampai dekat langkawi kitorg tk pulun jalan sangat sebab dah petang ,cuma jalan jalan tengok apa yg best dan yng penting starbuck chatime coolblog oldtown semua ada dekat sini...hmm taknak kalah kau jah! lepas jalan jalan dekat pantai chenang sambil tengok sunset..lepastu tangkap gambar,eh ade pulak sesi kelas photography epul dan tika,sakan tika tangkap gambar kitorg..aku nak main ombak comel comel tu acap tak bagi sebab katanye nanti seluar basa mcm selalu so aku pon dengan rasminye duduk jelah dekat situ..epul pulak timing cantik punye nak buat interview ala ala dokumentari sepanjang journey kitorg..aku tika acap aiman pon cerita la apa yang jadi sepanjang jalan and it's AWKWARD !

dah malam so semua balik rehat dkt hotel..tapi masalahnye aku taknak tido sebab aku rasa buang masa kalau tido waktu short vacation mcm ni.. dan semua mcm lapar tibe tibe sebab dah midnight kan..maka dengan itu kami merajinkan diri pi keluar makan dekat kedai makan area berdekatan..tujuan utama malam tu sebenarnye nak sambung tengok movie dekat feri tu dan epul dan siap download,tapi bila dah lambat sangat kitorg tengok gambar je dan layan you tube..

RABU,23 APRIL 2014

having our breakfast dekat hotel bfr keluar pegi jalan jalan..makan sampai kenyang..tapi lambat jugak la kitorg breakfast,tahu sebab apa..nak mengejutkan 3 manusia yang bernama lelaki ni yang susah..cipa je yg tabah nak kejut dorg..aku dah pasrah lari mandi dulu,dan kitorg pakai baju yang epul buat tu,dalam erti kata yang lain kitorg memakai baju yang sama sepanjang hari..comel kan ?!

destinasi pertama nak pegi naik kereta kabel tapi tutup dan dekat situ semua terus down..panas tak payah cakap la..boleh pulak banyak kuda dekat situ..ketaq lutut ceq bila bila dengar bunyi ladam kuda tu,aiman dengan acap pulak seronok asyik tarik aku dekat dengan kuda tu,nak nangis tahu ! nak main flying fox tu tak dok pulak..aiseyh,stress!

perjalanan diteruskan ke Beras Terbakar,dan sepanjang jalan tu bile nampak bendang yang agak agak hitam siket epul akan cakap mcm ni "Bob! ni beras terbakar !" dari rumah cipa tau,aku pon membuta tuli percaya..bila sampai sini,baru aku tau apa itu beras terbakar atas ihsan penglipur lara abg syidi kita sebab lepas die bace short information dan die ceritakan deka tkitorg balik..takde apa sangat pon dekat sana,saja nak menambah ilmu pengetahuan katanya..

disebabkan panas,kitorg mempercepatkan langkah ke Makam Mahsuri,tak jauh pon dari Beras Terbakar ...sampai je terus terdengar bunyi ..something like creepy jugak utk didengari..meremang bulu roma,then kitorg berjalan masuk ke galeri Mahsuri,keluar dari galeri kitorg masuk satu perkampungan Kg Kedah kalau tak silap dan dekat situ la ada buai kayu zaman dulu dulu tu,ada congkak besar,ada teng teng ! dah nama perkampungan,dekat situ la ada rumah Mahsuri ,Rumah Tok Penghulu,Rumah Panglima dan segala rumah dan peralatan orang orang dulu lah..yang epul semua bende dkt situ mcm tak pernah tengok,yang tak boleh diterima dek akal die turun tangga mcm nenek yang sakit lutut tahu tak ! lama jugak la kitorg dekat situ,nak melawat rumah nenek moyang katanye...dekat sini baru mood kitorg semua mcm nak blend in balik ...dah penat pusing kitorg makan aiskrim ! acap belanja yeayyy ! acap cipa tika aiman riang ria dpt main buai dekat rumah Mahsuri,eh ingat melawat rumah makcik korg ke ape? hahahaha adoi !

setereusnye,kami nk pi Dataran Lang pulak,antara kemegahan yg ada dekat Langkawi ni,semua kepanasan sebab aircond kereta rosak tapi saya okay je bang sebab bila dah bukak tingkap keluar kepala..haa betul betul makan angin aku buat..mungkin sebab aku dah pulun tak duduk diam waktu dkt Makam Mahsuri tu sampai je sini aku dah pening..maklumlah cuaca panas sangat..dah bergambar sakan menikmati angin dekat semua,kitorg beransur pulang ke hotel rehatkan badan kejap..tapi bapak dah pesan jangan tido ! tak boleh tido so aku lepak luar bilik menikmati angin yang sejuk,tapi bila dah campur pening tak sedap perut nak muntah,aku duduk diam jelah...

aktiviti seterusnya adalah ke pantai Chenang sekali lagi,sebab dorg nak naik paraglider pebende tah..aku tak naik pon sebab takut mungkin ,tapi tak setakut waktu naik banana boat ! kalau tak naik rasa rugi pulak tak try something new kan,dah la makin menjadi pulak rasa pening dgn nak muntah aku waktu ni.,timing sangat tak kene..waktu pakai safety jacket tu muka aku dah pucat dan badan nak menggigil..waktu nak naik pon susah sebab lutut menggigil,mula mula abang tu tarik aku boleh relaks je lagi acah acah okay dan jangan tak tahu aku diam je,tapi bila aku sedar abg tu dah tarik kitorg jauh dari pantai dan aku sedar aku berada di zon tak selamat aku terus gelabah nak turun,jadahnye nak turun tengah tengah tengah laut tu...lagi aku menjerit lagi jauh abang tu bawak.tak tipu aku menangis atas banana boat tu,bukan sebab ape pon tapi sebab air laut tu masin ! tapi sunset cantik ! bila abg tu dah tarik dah jatuh semua,paham tak aku takut ! aku tengah cerita balik ni pon aku still takut,dah sampai pantai aku muntah sebab dah tak tahan sangat,mungkin sebab kitorg breakfast je dan mungkin aku telan banyak angin sangat sebelum ni...

dah alang alang basah mandi laut terus la..lepas tu aiman jumpa anak ketam,berkejar tertunduk tunduk semua haa..maklumlah orang bandor pegi kampung..gitu la gamaknye...nak buat something utk pia dkt pantai tu memandangkan birthday die tapi semua kepenatan terus lupa sampai ke malam..

balik hotel sambung berendam pulak dalam swimming pool nak bersikan pasir katanye,dalam jugak kolam tu,aku duduk diam je sebab takut laut membuak buak dalam jiwa ni haa.. fuhh ! betul betul terdiam aku..terus rasa nak demam..naik bilik terus mandi sebab nak keluar pegi makan..tapi mmg pening lalat habis la aku..dah habis makan balik hotel layan hidustan layan segala gambar dan video dekat pantai chenang tadi..lepas tu tidoq !

KHAMIS,24 APRIL 2014

hari ketiga dekat hotel aku dah geram sebab susah sangat cipa nak kejut 3 jejaka malaya ni,aku dengan sukarela masuk bilik dorg kejut,aku kejut silap lah nak ayu suara comel comel pagi pagi ni,haa dengan tika sekali masuk nak kejut dorg bertiga,makin galak kitorg kejut dorg makin galak dorg tido siap peluk bertiga atas katil..sakit betol hati den ni haa...turun breakfast dan menikmati saat saat akhir dekat hotel bella vista yang cantik ni...dan takde sape yang tahu aku tergelincir waktu main tepi tepi batu pantai dekat hotel tu,hmmm saja taknak bagi tahu,nanti kene gelak..tu yang seluar aku berlumut habis tu..check out hotel tepat pukul 12 tgh hari...

sebelum balik pegi shopping coklat dgn ole ole gitu ..ade lah beli siket cukup untuk family nak merasa..beratus jugak la shopping ! dah nak ptg mcm tu kitorg beransurlah ke jeti semula,hmm da nak balik dah,bye langkawi !

sampai jeti kuala perlis aku ajak epul singgah kmp kejap nk buat surprise dkt member aku dkt sane,sampai dalam pukul 6 mcm tu tak silap..terkejut beliau beliau haaa...sampai ke perlis aku berjalan kaw kaw ! sejam lebih jugak la borak dgn dorg,what a nice trip la bro !

lepas tu pi makan pulak sebab semua kebuloq,aku pelawa makan dekat kmp taknak,haa ambek kelaparan semua...jalan jalan pusing cari kedai makan je berjam jam dalam kereta..then hantar cipa balik rumah...okay waktu ni dah sedih dah,tapi semua acah acah  buat rilek...tak jadi tido rumah cipa,so kitorg overnight dekat gurney,penang sampai subuh..aiman tah kenapa tah hyper timing tak kene..nak jaga kereta banyak mat rempit katanye...lol ahnaf !

JUMAAT,25 APRIL 2014

kami bersubuh subuhan dekat Masjid Kapitan Keling lepas dah segar bugar semua pegi cari petrol station sat sebab nk bersihkan muka dan segala yang perlu,sebab badan ceq pon dah nek belengaih hang taw dak ! lepas tu jalan jalan dekat pasar karat dulu sementara tunggu Rumah P.Ramlee bukak,jauh jugak la berjalan sebab kereta parking awal awal tadi..dkt Rumah P Ramlee..dari kitorg berjalan ke pasar karat sampai la dah pusing balik acap still tido dalam kereta,betul betul mengantuk katanya sampai ajak masuk rumah sendiri pon tak valid dah ..first time tengok perahu live! jakun ! hehe ..dah masuk rumah P Ramlee kitorg masuk arkib P Ramlee pulak,lagu lagu zaman P Ramlee setia menjadi halwa telinga,disebabkan dalam arkib tu ber aircond,aiman ahnaf aznal boleh bantai tidoq dalam tu,tak semenggah betul xD

dah lapar dan ke nasi kandar line clear kita tuju wahai rakan rakan !dekat sana memang clear abih la duit poket cek,makan udang sampai duopuloh hengget hang taw ! harga mahal tak hengat,yang aku bengang tu epul ambek sotong tak mahal pulak.aku ambek udang seekor je,nasib la breakfast aku kene charge 27 hengget ! sakan aku kene bahan dengan dorg,lagi lagi aiman ! aish.......

bermulalah perjalanan pulang..kalau hari isnin #KeUtaraKeKita ...kali ni kita tukar jadi #KeKLKeKita la pulok...perjalanan tertangguh sebab nk jumpa din dulu dekat rawang sebelum semua balik rumah...panas hang taw dak ! borak gelak makan dulu dekat McD,lepas tu kan nak tahu tak ade orang pi order dkt cashier bende pelik yang tak wujud dkt McD,rasyidi hamzah ni order GCB daging...hmmm aku diam jelah mula mula,tapi kalau org yg jage order tu muka dah semacam apa mau bikin..aku gelak jugak la dekat situ,din pon samo ! alahai...nak kate kacak,kacak dah aku tengok...tapi hmmm takpe la..kate member till jannah ...hahahahahahahahaha okay dah .

lepastu hantar acap balik rumah,betul lah...perpisahan itu meyeksakan dan sesungguhnya pertemuan itu adalah pencetus kepada perpisahan yang tragis..sado sado mane boleh nangis..haish aku tabahkan jugak hati..lepas tu hantar aku balik pulak..bukan sengaja diam dalam kereta tapi perasaan nak menikmati saat saat akhir membuak buak waktu ni..aku nak nangis kau ape tahu..kan dah kate aku cengeng sebenarnye..dah la salah tunjuk jalan dekat epul...hmmm lagi laa aku nak nangis..dah sampai rumah berat je hati ni nak keluar kereta..tapi ku tabahkan jua hati yang tak berapa nak tegar ni..dah berpantun pantun,dah salam salam,dah peluk peluk..dah lambai melambai..maka dengan ini tamat la sudah percutian jangka pendek kami..